U bent hier: Home » FAQ

FAQ

Vragen over je donateurschap.

Hoe kan ik donateur worden van de Oranjevereniging?
Via de website kun je donateur worden. Of via een inschrijfkaart die bij onze activiteiten kunt vinden of in ons jaarlijkse programmaboekje.

Voor hoe lang ben ik donateur?
Het donateurschap is telkens voor een jaar. Als je wilt opzeggen moet je ervoor zorgen dat je opzegging uiterlijk 1 december van het huidige jjaar is doorgegeven. Als je niet opzegt wordt het automatisch verlengd met een jaar. Zeg je bijvoorbeeld in mei op dan gaat je opzegging in op 1 januari van het nieuwe jaar. Zeg je op 10 december van dit jaar op? Dan ben je het volgende jaar nog donateur en daarna stopt het donateurschap.

Wanneer wordt mijn jaarlijkse bijdrage van mijn rekening afgeschreven of ontvang ik de rekening ervan?
Het is de bedoeling dat de jaarlijkse automatische incasso elk jaar tussen 20 januari en 10 februari automatisch van uw rekening wordt afgeschreven. Dit kan door omstandigheden ook op een later moment gebeuren. Als u automatisch afschrijven heeft opgegeven ontvangt u voorafgaand bericht van ons wanneer dit gaat gebeuren. Heeft u geen automatisch afschrijven opgegeven? Dan ontvangt u een nota in december. U heeft dan 60 dagen de tijd om het bedrag aan ons over te maken. Heeft u vragen hierover?  Ga dan naar de contactpagina op deze website en stuur ons uw vraag via het contactformulier.

Waneer ontvang ik mijn donateurskaart?
Als uw betaling door ons is verwerkt zullen wij de donateurskaart aanmaken, deze ontvangt u van ons over de post. Voorwaarde is wel dat u donateur moet zijn voor minimaal € 10,00 per jaar. Bent u donateur voor minder dan € 10,00? Dan ontvangt u geen donateurskaart.
Tussen de betalingen en de verwerking ervan kan tijd zitten, dit komt door een vertraging tussen de bank en ons ledensysteem. Vaak worden betalingen van vandaag morgen zichtbaar in ons ledensysteem.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?
Op onze website kunt u via het menu online uw gegevens wijzigen. Zodra u deze heeft ingestuurd zal dit binnen 5 werkdagen verwerkt worden. Onze ledenadministratie zal u per email de wijziging bevestigen. Als wij geen e-mailadres van u hebben ontvangt u geen bevestiging.

Ik betaalde altijd met de acceptgiro maar nu deze niet meer bestaat wil ik weten hoe ik nu moet betalen.
De acceptgiro is sinds 1 juni 2023 niet meer in gebruik. De kosten van het verwerken waren hoger dan de opbrengsten. Als bestuur zijn wij naar alternatieven aan het kijken. Tot op heden zijn er twee mogelijkheden:

  1. U maakt uw donateursbijdrage over via een handmatige overboeking in internetbankieren.
  2. U machtigt de Oranjevereniging om het bedrag één keer per jaar van uw rekening af te schrijven.
  3. Gebruik een overschrijvingskaart van uw bank om uw bijdrage aan ons over te maken.
  • Andere opties zijn er tot op heden niet.


Ik ben vergeten mijn donatie van dit jaar te betalen, hoe kan ik dat alsnog doen?

Via de website kunt u alsnog uw donatie van dit jaar betalen.
Houdt er rekening mee dat een betaling die vandaag is gedaan een dag later verwerkt wordt.
De oorzaak hiervan zit in de bankkoppeling waar een vertraging in kan zitten.

Wat zijn de voordelen/ redenen om donateur te worden/ zijn?

  • Als donateur help je met jouw bijdrage de vereniging onvoorwaardelijk te voorzien in de kosten die wij maken voor onze activiteiten en evenementen.
  • Je krijgt na je jaarlijkse betaling van minimaal € 10,- een donateurskaart die je voordeel oplevert.
  • Je hebt dan recht op een gratis matje voor de matjesmarkt, dit is al € 5,- voordeel. Je betaalt wel eventuele servicekosten en je moet ook je afval meenemen. 😉 
  • Ondernemers die zich aan onze donateurskaart verbinden kunnen je extra’s geven of korting op aankopen.
  • Onze sponsors kunnen je ook van een aanbieding gebruik laten maken.
  • Korting op tickets voor bijvoorbeeld het Kingsfestival.
  • Het bestuur kan op andere activiteiten en evenementen ook voordeel aan je geven.

 

Vragen over de matjesmarkt.

Hoe kom ik aan een vergunning?
U kunt via de webwinkel van onze serviceprovider een vergunning kopen zodra ná boerenmaandag de plaatsen gemarkeerd zijn en is het bestelsysteem opgenomen zijn.

Kan ik voor iemand anders een vergunning kopen?
Ja u kunt een vergunning voor iemand anders kopen als u maar wel de juiste persoonsgegevens van de andere persoon invoert. U kunt niet uw eigen naam voor de vergunning van de ander gebruiken. Wie de vergunning uiteindelijk betaalt is niet belangrijk.

Kan ik een matje/ plaats reserveren?
Het is niet mogelijk om een matje of plaats vooraf te reserveren. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt en OP=OP! Donateurs hebben als eerste recht op een gratis matje!

Waarom moet ik persoonsgegevens invullen voor het kopen van een vergunning?
Het nieuwe systeem is gebruiksvriendelijker. Deelnemers hoeven niet meer vroeg hun bed uit om het beste plekje te bemachtigen. Deelnemers kopen nu een vergunning en kunnen komen en gaan wanneer zij willen. Het matje/ de plaats is de hele dag voor de betreffende deelnemer. Ook is er voor dit systeem gekozen omdat er altijd veel restafval achter bleef. Door opgave van persoonsgegevens krijgen de deelnemers een naheffing van € 175,- als zij afval/ rommel achterlaten. Zorg er dan ook altijd voor dat de naam op de vergunning overeenkomt met de naam op het legitimatiebewijs, de marktmeester kan hierop actief controleren via steekproeven. Na Koningsdag worden persoonsgegevens van deelnemers vernietigd m.u.v. het emailadres van de deelnemer of donateurs, die komt op de lijst van de nieuwsbrief van de matjesmarkt. Deelnemers kunnen zich hiervoor afmelden onderaan de nieuwsbrief.

Kan de Oranjevereniging mij dwingen tot het betalen van de naheffing?
Ja de Oranjevereniging kan dit van u afdwingen, u bent akkoord gegaan met de regels en voorwaarden die wij hebben opgesteld. Deze zijn essentieel bij het aankopen van een vergunning. Betaalt u de naheffing niet? Dan behouden wij ons het recht om een incassobureau of gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Alle kosten die hier bij komen, zullen ook van u gevorderd worden.

Mag ik eten en drinken verkopen?
Van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) is het niet toegestaan om particulieren eten en drinken te laten verkopen. Dit is alleen voor ondernemers met een diploma HACCP en Sociale Hygiëne. De NVWA controleert hierop door onaangekondigd de matjesmarkt te bezoeken. Wanneer er een bekeuring wordt uitgeschreven is deze voor de overtreder zelf. Onze marktmeester kan de deelnemer die deze regel overtreedt weg sturen.

Ik heb een vergunning gekocht maar ben niet geweest, kan ik mijn geld terug krijgen?
Nee het is niet mogelijk om uw geld terug te vragen/ krijgen. Ook is het niet mogelijk om uw deelname om te boeken naar volgend jaar. Als u niet geweest bent bent u uw geld helaas kwijt.

Ik heb een fout gemaakt tijdens het bestellen van een vergunning, kan dit aangepast worden?
Nee wij kunnen geen veranderingen meer aanbrengen in reeds verkochte vergunningen. Heeft u verkeerde gegevens ingevuld? Dan kunnen wij deze gegevens niet meer veranderen of aanpassen. In dit geval bent u de kosten kwijt.

Is er een restitutie-regel (ook wel een geld terug regeling)?
Nee er geldt geen regel om gelden te restitueren of geld terug te geven. Wanneer u de betaling heeft voldaan kunnen wij dit niet meer ongedaan maken. Controleer daarom goed of uw aankoop volledig en juist is.
Bij door u gemaakte fouten ligt de volledige aansprakelijkheid bij u zelf!
Als wij een fout hebben gemaakt zoeken wij samen met u naar een passende oplossing.

Mag ik met mijn pony’s pony rijden op de matjesmarkt?
Vanaf 2017 is het niet meer toegestaan om dier gerelateerde activiteiten aan te bieden.

Tussen welke tijden mag ik verkopen op de matjesmarkt?
Verkoop is toegestaan tussen 07:00 en 18:00 uur. Wij hebben met de Gemeente Nijkerk afgesproken dat de camera’s van de kenteken registratie aan staan. Met dien verstande dat deelnemers tussen 6:00 en 7:00 uur zolang de situatie het toelaat met de auto de stad in mogen om te lossen. Deelnemers mogen de auto niet parkeren in de stad, na het lossen moet de auto de stad uit zijn. Ditzelfde geldt ook tussen 18:00 en 19:00 uur om de auto weer in te laden. Voertuigen die in bijzijn van de marktmeester gefotografeerd zijn zullen wij doorgeven aan de gemeente Nijkerk, er zal dan geen sanctie volgen. 

Mag ik met de auto het centrum in naar mijn matje?
Nee het is niet toegestaan om met de auto naar uw matje te gaan. Bent u er vroeg bij en laat de situatie het toe dan kunt u met aanwijzingen van de marktmeesters laden en/ of lossen.

Mag ik voor deuren van winkels zitten?
Nee de entree deuren van winkels dienen vrij te blijven van obstakels, als er brand is moeten hulpdiensten direct naar binnen kunnen.

Bij mijn matje zit een brandkraan, mag ik daar spullen op plaatsen?
Nee brandkranen dienen ook vrij te blijven van obstakels. Als de brandweer erbij moet, dient dit direct voor gebruik vrij te zijn.

Ik ben een geregistreerd handelaar, kan ik ook meedoen aan de matjesmarkt?
Ja handelaren kunnen ook meedoen aan de matjesmarkt. Handelaren kunnen dit alleen niet met de normale vergunning van particulieren. Handelaren betalen een bedrag van € 150,- voor stageld. Hiervoor mogen zij hun afval achterlaten wat voor hun wordt weggehaald. Handelaren ontvangen een aparte sticker voor deelname die zichtbaar dient te zijn op te kraam/ kar.

Mag ik deelnemen aan de matjesmarkt voor een goed doel?
Ja goede doelen met een CBF keurmerk mogen na bevestiging van de aanmelding gratis deelnemen aan de matjesmarkt. Voorwaarde is wel dat dit vooraf uiterlijk 24 april bij de Oranjevereniging moet zijn aangemeld en dat de deelnemer bewijs stuurt dat het opgehaalde bedrag is overgemaakt aan het goede doel. Aanmelden doe je door een email te sturen via ons contactformulier. 

Mag ik als ondernemer/ bewoner voor mijn winkel of woning zitten?
Het is voor ondernemers en bewoners (op begane grond) toegestaan om voor hun eigen winkel of woning te zitten, dit noemen wij het eerste recht hebben. Zodra de marktmeester de markering gaat aanbrengen loopt hij bij winkels binnen met de vraag of zij de ruimte voor de winkel gebruiken of dat deze mee mag in de route van de matjesmarkt. Bij bewoners zal worden aangebeld met de vraag of zij voor hun woning gaan zitten of niet. Is de ondernemer of bewoner niet aanwezig? Dan laat de marktmeester een bericht achter met informatie om contact op te nemen. Er is wel één voorwaarde; als u als bewoner gaat zitten of als ondernemer open bent zien wij graag dat u open bent tot minimaal 16.00 uur. De reden hiervan is dat als u open bent tot 12.00 uur er vanaf 12.00 uur een gat zit in de route van de markt. Wij hadden in dit geval dan beter een matje kunnen aanbrengen en hebben nu iemand teleur moeten stellen. Last minute bedenkingen dat u toch open wilt gaan terwijl u eerder aangaf niet open te gaan zullen wij niet in behandeling nemen.

Ik woon boven een winkel, komt de marktmeester ook bij mij langs?
Nee omdat er meerdere mensen boven een winkel kunnen wonen is het onmogelijk om één persoon voor de winkel te laten zitten. Daarom komen de marktmeesters niet bij woningen boven winkels. Bewoners boven winkels dienen gewoon een vergunning te kopen.

Wanneer wordt de markering van de matjesmarkt aangebracht?
Na boerenmaandag brengen wij zo snel mogelijk de markering in de stad aan. Dit hangt mede af van de (weers) omstandigheden. Als de markering is ingevoerd in het bestelsysteem zal de verkoop starten. Het is niet mogelijk om vooraf een plek te reserveren.

Wat als ik zonder vergunning ga deelnemen aan de matjesmarkt?
Als u zonder vergunning gaat zitten en wij constateren dat u zonder vergunning zit betaalt u direct een boete van € 75,- + deelname kosten. Ook kunnen wij u weg sturen of een alternatieve plaats aanbieden (wanneer er nog plekken zijn).

Ik ben ondernemer/ bewoner aan de route van de matjesmarkt en vind dat het lang duurt voordat de markering weg is. Wat nu?
Dit betreuren wij maar de markering is makkelijk te verwijderen met een emmer heet water en een harde borstel. Een paar dagen stevige regen doet ook wonderen!

Wordt de verkoop van de vergunningen aangekondigd?
Via ons WhatsApp <- link) zullen wij iedereen op de hoogte houden van de actualiteiten, dit wil zeggen dat wij update’s van de matjesmarkt op dit platform delen. Bellen, appen of chatten via deze kanalen heeft geen zin en belemmert ons alleen maar om alles op tijd af te krijgen.

Tot wanneer kan ik donateur worden om voordeel te hebben?
vanaf 1 april gaan wij de uitdraai maken voor de kortingsvouchers, wordt u lid na 1 april dan lukt het niet meer om u dit voordeel te geven.

 

Vragen over de bingo.

Waar is de bingo van de Oranjevereniging?
Wij organiseren onze bingo in de Tuinzaal van het UVV aan de Frieswijkstraat 97-99.

Vanaf welke leeftijd mag ik mee doen?
Deelname aan de bingo is toegestaan vanaf 18 jaar.

Mogen bestuursleden of vrijwilligers meedoen met de bingo?
Ja bestuursleden en vrijwilligers mogen deelnemen aan de bingo. Zij kopen net als ieder ander een boekje en hebben daarmee dus speelrecht. Op het moment dat een bestuurslid of vrijwilligers een hoge prijs wint zoals een reischeque of jackpot dan roept de spelleider iemand uit de zaal om de nacontrole te doen. Hiermee wordt voorkomen dat er sprake zou zijn van een “doorgestoken kaart”.

Wat kan ik winnen met de bingo?
Wij spelen om geldprijzen, bij de Koningsdag bingo en kerstbingo hebben wij ook andere prijzen. Bij de kerstbingo is er ook een loterij. Bij de loterij kopen wij prijzen en krijgen wij prijzen gesponsord. Deelname aan de loterij is vrijwillig en voor de lootjes betaalt u een kleine vergoeding. De lootjes kunt u niet pinnen.

Hoe betaal ik mijn bingo boekje?
De voorkeur is dat u contant betaalt, zo kunnen wij ook het prijzengeld uitbetalen. Pinnen is een service, de spelleider kan verlangen dat u uitsluitend contant betaald. Mocht de situatie ontstaan dat de spelleider geen prijzen kan uitkeren, dan zal de spelleider eerst kijken of het met wisselen kan worden opgelost. Lukt het niet met wisselen? Dan noteert de spelleider uw bankgegevens en wordt het bedrag op uw rekening bijgeschreven.
Bij de bingo in september kunnen boekjes niet gepind worden, de spelleider wil dan een buffer opbouwen zodat alle prijzen uitbetaald kunnen worden.

Kan ik prijzen omruilen voor geld?
Nee de prijzen zijn de prijzen en kunnen op geen enkele manier geruild worden tegen wat anders.

Mag ik mijn eigen eten en drinken mee nemen naar de bingo?
Eigen consumpties zijn niet toegestaan bij onze bingo. Steun alstublieft het UVV, de consumpties zijn niet duur vergeleken met prijzen in de horeca. U kunt pinnen aan de bar.

Wie heeft de eindbeslissing bij discutabele situaties tijdens de bingo?
De spelleider beslist in discutabele situaties, bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u dit kenbaar maken bij het bestuur, dit moet u wel doen binnen 7 dagen na de bingo waar het probleem is ontstaan. Het bestuur Zal zich dan buigen of de spelleider de juiste beslissing heeft genomen. U stuurt uw klacht via het contactformulier naar ons toe. De uitslag van het bestuur is bindend.

Waarom moet ik mij aanmelden voor de Koningsdag bingo of kerstbingo?
Het is belangrijk dat wij weten hoeveel deelnemers er komen, dit mede om rekening te houden met de inkoop van hapjes en drankjes. Als u zich aanmeld betekent dat ook verplicht komen, komt u niet? Dan kunt u de volgende keer niet meer reserveren of aanmelden.

Krijg ik een bevestiging als ik mij aanmeld voor de Koningsdag bingo of kerstbingo?
Ja u ontvangt een bevestiging van uw aanmelding. Nadat u zich aanmeld ziet u ook een systeembericht of uw bericht is verzonden of dat er een fout is ontstaan. Als de bingo vol zit ontvangt u ook een bericht.

Waarom kan ik geen tafel reserveren voor de Koningsdag bingo of kerstbingo?
Wij maken de tafels klaar bij deze bingo’s, u krijgt van ons een tafel aangewezen. U kunt niet aan een andere tafel zitten. Bij binnenkomst verteld de gast vrouw/ heer aan welke tafel u kunt zitten.

Waarom moet ik stil zijn tijdens de bingo?
Bij de bingo komen deelnemers van verschillende leeftijden, sommige mensen hebben een gehoorapparaat en anderen willen zich goed concentreren. Het is juist voor deze mensen belangrijk dat zij de nummers duidelijk horen zodat zij ook op tijd bingo kunnen roepen. Uiteraard kunt zachtjes praten met elkaar maar let er daarom wel op dat het anderen niet hindert.

Hoe komen wijzigingen tot stand?
De spelleider heeft ervoor gekozen om ingrijpende wijzigingen in samenspraak met de deelnemers te doen. Zonder deelnemers kunnen wij geen bingo houden. Als samenspraak met de deelnemers niet slaagt zal het bestuur een definitieve beslissing nemen. Wijzigingen gaan altijd een maand later in nadat dit is meegedeeld (m.u.v. onmacht situaties)

Waarom zijn er bingo spel en etiquette regels?
Wij hebben bingo spelregels om het spel voor iedereen eerlijk en leuk te houden. De bingo regels vind je hier, en etiquette regels vind je hier.

 

Vragen over win-acties.

Kan ik meedoen met de win-acties?
Ja alle inwoners van Nijkerk kunnen alleen meedoen met de win-acties van de Oranjevereniging.

Maar ik ben vrijwilliger/ bestuurslid, mag ik dan ook meedoen met deze acties?
Dit wordt per actie bekend gemaakt. Bestuursleden worden vaak uitgesloten om de actie eerlijk te houden.

Win actie op Instagram
Bij de meeste acties op Instagram is er sprake van like en win. Met een like bedoelen wij dat je onze pagina dan moet volgen. Wij kunnen zien of iemand de pagina volgt. Hier wordt heel erg opgelet als de winnaar wordt getrokken en bekend wordt gemaakt. Ook dien je ervoor te zorgen dat je profiel niet is ingesteld als privé account. Als wij jouw profiel niet kunnen bekijken, wordt je uitgesloten van deelname.

Win actie op Facebook
Bij de meeste acties op Facebook is er sprake van de pagina like’en. Als je ons alleen volgt is dat niet wat wij bedoelen. Wij kunnen zien wie ons volgt of wie onze pagina een duim 👍🏼 heeft gegeven. Hier wordt ook heel erg op gelet als de winnaar wordt getrokken en bekend gemaakt.  Ook dien je ervoor te zorgen dat je profiel publiekelijk bereikbaar is, afgesloten profielen worden uitgesloten van deelname.

Kan ik gewonnen producten ruilen tegen contant geld?
Nee gewonnen prijzen/ producten kunnen niet geruild worden tegen contant geld, ook niet in ruil voor korting op iets anders.

Wie bepaald de regels & voorwaarden van de acties?
Het bestuur stelt met elkaar de voorwaarden en regels op. De Oranjevereniging behoudt haar het recht voor om win acties op elk moment in te trekken of regels te wijzigen/ verduidelijken. Door jouw deelname stem je hier automatisch mee in.

Kan ik bezwaar maken tegen een foto die genomen is bij het uitreiken van de prijs?
Het is iedereen toegestaan hier bezwaar tegen te hebben, de Oranjevereniging zou graag foto’s maken en publiceren om te uitten op de website en/ of social media. Dit om te laten zien dat prijzen ook écht gewonnen en uitgereikt zijn. Maar als iemand niet wil, kunnen wij dit niet afdwingen.

Binnen hoeveel tijd wordt de prijs bezorgd?
Het is onze intentie om een prijs zo snel uit te reiken, echter hebben wij vrijwillige bestuurders die ook nog een baan hebben. Hierdoor kan een prijs later bij je aankomen. Ons streven is om een prijs binnen 2 maanden uit te reiken.
Het kan gebeuren dat er een bestuurslid persoonlijk bij je langskomt om de prijs uit te reiken of dat wij de prijs per post naar je toe sturen.

Hoe wordt er met prijswinnaars contact opgenomen?
Wij kunnen afhankelijk van de actie op verschillende manieren contact opnemen. via de mail, social media of telefonisch. Als wij bellen kan het zijn dat wij bellen met een privenummer.

Hoe lang wordt een prijs voor mij vastgehouden als ik niet bereikbaar ben?
Wij proberen meerdere keren te bellen, laten een voicemail bericht achter met het verzoek om contact met ons op te nemen. Wij houden de prijs vast tot wij met u contact hebben gekregen.

Wie bepaald wie de winnaar is?
Wij hebben onafhankelijke juryleden die de winnaars selecteren. Bij online acties maken wij gebruik van een lotingssysteem. Er kan geen bezwaar worden ingediend tegen de uitslag.

Vragen over adverteren.

Hoe kan ik adverteren bij de Oranjevereniging?
Op onze website kunt u uw advertentie aan ons doorgeven, daarvoor hebben wij een digitale advertentieovereenkomst. U kunt vervolgens kiezen op welke manier u wilt adverteren.

Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen op de advertentieovereenkomst?
Wij weten uw geboortedatum niet, doordat u deze invult personaliseert u uw aanmelding en maakt het de aanmelding specifiek.

Hoe betaal ik mijn advertentie aan de Oranjevereniging?
Via de website kunt u online met iDEAL betalen of door middel van een handmatige overschrijving (+transactiekosten). Als wij bij u langskomen met een papieren advertentieovereenkomst kunt u kiezen voor automatische incasso of via een digitale e-factuur.

Ik wil in het programmaboekje adverteren kan dat?
Ja u kunt in ons programmaboekje adverteren, u dient dit voor 1 maart bij ons aan te geven en wij moeten voor 1 maart uw kant en klare advertentie hebben. Wij kunnen tegen meerprijs uw advertentie opmaken en u een gratis drukproef sturen maar dan moet u dit wel ruim van te voren bij ons aangeven.

Wat is de donateurskaart precies?
De donateurskaart is een extraatje voor onze donateurs die ons jaarlijks voor minimaal € 10,- per jaar steunen. Nijkerkse ondernemers kunnen zich aan deze kaart verbinden door bijvoorbeeld donateurs op vertoon van deze kaart een korting te geven. Stel dat u zich verbind aan deze kaart en 10% korting geeft dan ontvangt u van ons 10% korting op uw advertentie en een gratis vermelding op onze website. Ook mag u GRATIS adverteren op onze website en in onze nieuwsbrief! U stuurt uw advertentie naar ons op en wij plaatsen deze op de website en in onze nieuwsbrief.
U steunt de Oranjevereniging hiermee en wij proberen u hierin te (onder)steunen.

Hoe lang doe ik mee met de donateurskaart?
De donateurskaart komt elk jaar opnieuw uit, u kunt per jaar opgeven of u er aan mee wilt doen. Als u mee doet is dat telkens voor één jaar. Zonder bericht wordt dit automatisch verlengd, als u wilt stoppen dient u ons dit aan te geven uiterlijk 30 dagen voor het einde van het jaar.

Waarom is er in 2020, 2021, 2022 en 2023 geen donateurskaart verstrekt?
I.v.m. corona en omdat veel ondernemers geen overheidssteun kregen hebben wij besloten om ondernemers niet te verplichten om korting uit te delen. Dit kwam ook door de lockdown die door de overheid werd opgelegd. Nu 2023 wil het niet lukken om de donateurskaart uit te delen, dit komt omdat wij zijn overgestapt van ledensysteem, dit gaat niet vlekkeloos maar wij doen wel onze best om het z.s.m. alsnog te regelen. Dit probleem is verholpen voor 2024 zodat alle betalende donateurs een donateurskaart ontvangen.

 

Vragen over sponsoren.

Kan ik sponsor worden van de Oranjevereniging?
Ja bedrijven, stichtingen, verenigingen en andere organisaties kunnen sponsor worden van de Oranjevereniging.

Wat kan ik terug verwachten als sponsor?
Wij hebben verschillende sponsorpakketten te weten;

  • Bronzen sponsor tot maximaal € 250,-
  • Zilveren sponsor vanaf € 251,- tot maximaal € 750,-
  • Gouden sponsor tot vanaf € 751,- tot € 1.499,- of meer.

Elk pakket heeft een minimaal sponsor bedrag, afhankelijk van het pakket zijn onze tegenprestaties hierop afgestemd. Vraag ernaar als u met ons hierover in gesprek gaat.

Kan ik gratis adverteren als sponsor?
Dat hangt ervan af op welke manier met welk sponsorpakket u ons sponsort.

Kan ik ook een attractie sponsoren?
Ja het is mogelijk om een attractie op Koningsdag te sponsoren, wij geven hier dan samen met u uiting aan bij de attractie.

Als ik een attractie sponsor, is de attractie dan gratis voor kinderen?
Nee helaas kunnen wij gesponsorde attracties niet gratis zetten. Als wij dat wel zouden doen dan gaan alle kinderen op de gesponsorde/ gratis attractie en dan staan de andere attracties erbij zonder dat er gebruik van gemaakt wordt.

Kan ik ook op een andere manier sponsoren?
Sponsoren kan op verschillende manieren, informeer naar de mogelijkheden als u met ons een afspraak heeft.

Kan ik ook sponsoren voor dodenherdenking?
Nee het is niet mogelijk om iets te sponsoren voor dodenherdenking, omdat dodenherdenking niet een evenement is om te sponsoren.

Vragen over vrijwilliger worden of zijn.

Hoe word ik vrijwilliger?
Via de website kunt u zich opgeven om vrijwilliger te worden. Na uw aanmelding ontvangt u van ons een mail met verdere informatie.

Als ik vrijwilliger word, moet ik dan de hele dag meehelpen?
Nee als vrijwilliger kunt u ervoor kiezen om ons de hele dag te helpen of een dagdeel. Een dagdeel is doorgaans van 11:00 tot 15:00 uur of van 15:00 tot 19:00 uur. Het is ook mogelijk om zelf uren bij ons aan te geven. Wij begrijpen dat Koningsdag een familiedag is en dat u ook wilt genieten met uw gezin. Als u ons minimaal 4 uur helpt krijgt u van ons  een lunchbon, als u ons helpt met minder uren dan verstrekken wij geen lunchbon. Als u ons de hele dag helpt, bieden wij u een lunchbon en gratis diner 🍛🍴 aan. Alle vrijwilligers krijgen een uitnodiging voor een groeps BBQ in juni.

Ik ben vrijwilliger maar heb geen uitnodiging ontvangen voor de BBQ.
Actieve vrijwilligers die ons dit jaar hebben geholpen ontvangen een uitnodiging per email. Ben je vrijwilliger maar heb je ons nog niet geholpen? Dan krijg je geen uitnodiging. Heb je ons wel geholpen maar geen uitnodiging gekregen? Neem dan even contact met ons op. Dan gaan wij het voor je regelen.

Ik ben vrijwilliger maar zit nog niet in de app groep van de vrijwilligers.
Neem in dit geval even contact met ons op via Whatsapp, daar zullen wij je dan verder bij helpen.

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens opgeven?
Wij vragen om uw persoonsgegevens om ons vrijwilligersbestand “up to date” te houden en een aantal gegevens zijn noodzakelijk voor de vrijwilligersverzekering. Mocht er onverhoopt een vervelende situatie ontstaan dan bent u verzekerd!
Een pasfoto is een verplicht iets, deze gebruiken wij op je  naambadge en voor noodgevallen als je vermist zou zijn.

Wat is het voordeel om vrijwilliger te zijn?
Als jij ons helpt op Koningsdag dan mag per ouder één kind GRATIS in en op de attracties voor de periode dat jij ons helpt. Zodra jij stopt stopt ook de gratis toegang voor je kind.

 

Vragen over bestuurslid te worden.

Hoe kan ik bestuurslid worden?
Via de website kunt u zich aanmelden om bestuurslid te worden.

Zijn er verplichtingen om bestuurslid te worden?
Er zijn een aantal verplichte elementen.

  1. Bestuursleden dienen verplicht donateur te zijn.
  2. Bestuursleden dienen verplicht een kopie van hun identiteitsbewijs af te geven voor de inschrijving van de Kamer van Koophandel.


Moet ik
verplicht bij alle vergaderingen zijn?
Nee u bent niet verplicht om bij de vergadering te zijn. Van september tot februari vergaderen wij één keer per maand bij een bestuurslid thuis (in overleg). Tussen februari en Koningsdag kan dit twee tot drie keer zijn. Als bestuurslid ontvangt u van onze secretaris de agenda, notulen en eventuele bijlages van de vergadering. Als u naar aanleiding van de agenda of bijlages uw mening wilt geven over iets raden wij u aan om er wel bij te zijn.

Wat zijn mijn voordelen als bestuurslid?
Als bestuurslid heb je inspraak voor er besluitvorming plaatsvind.  Als bestuurslid mogen jou kinderen GRATIS in en op de attracties als jij ons ook helpt op Koningsdag. Je bent tevens bij ons WA+Rechtsbijstand verzekerd als er onverwachtse situaties ontstaan.
Ook heb je exclusief de mogelijkheid om mee te gaan naar het jaarlijkse Oranjecongres wat mede wordt georganiseerd door de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Elk jaar wordt dit in een andere  plaats georganiseerd.

Moet ik verplicht helpen op Koningsdag?
Het is gebruikelijk dat alle bestuursleden meehelpen op Koningsdag omdat wij alle handjes goed kunnen gebruiken. Echter is er een hoop mogelijk in overleg met elkaar, dus daar komen wij gegarandeerd met elkaar uit.

Hoe zijn onze bestuursleden te herkennen?
Onze bestuursleden hebben allemaal dezelfde kleding aan met op de linkerborst het logo van de vereniging en op de rug de vermelding van de hoofdsponsor. Ook hebben zij een gewaarmerkte naambadge, deze gewaarmerkte naambadge hebben de vrijwilligers ook. Op de bestuurspagina kunt u in sommige gevallen een foto vinden van de bestuursleden. Een online foto van onze bestuursleden is niet verplicht maar is wel makkelijk als zij zich willen identificeren bij ondernemers. Uit het verleden is gebleken dat er ook fake personen rondlopen die zich als bestuurslid voordoen.

Vragen over (food)stands op Koningsdag.

Hoe kan ik mijn (food)stand aanmelden om op Koningsdag te staan?
Stuur een bericht via ons contactformulier met als onderwerp “nieuwe (food)stand op Koningsdag”. U ontvangt dan verdere informatie van ons.

Wat kost het voor mijn (food)stand om te verkopen op Koningsdag?
Er is geen exacte prijs te noemen, dit hangt af van verschillende factoren o.a. heeft u een eigen (bak)kraam of moeten wij een kraam voor u huren? Heeft u zelf een stroomvoorziening of moeten wij dat voor u regelen. Heeft u zelf kabelmatten mee of huurt u deze van ons? Dit zijn factoren die het bedrag bepalen, neem daarom van te voren contact met ons op

Wat moet ik verplicht bij mij hebben?
Het is belangrijk dat u de volgende zaken bij u heeft;

  • uw diploma sociale hygiëne en HACCP diploma.
  • een geldig keuringsrapport van uw (bak)wagen/ installatie.
  • goedgekeurde brandblussers.
  • goedgekeurde stroomkabels en blauwe stekkers.
  • rubberen matten om stroomkabels af te dekken. U kunt deze ook van ons huren.
  • voldoende wisselgeld, wij hebben geen wisselgeld.
  • een pinapparaat (niet verplicht wel makkelijk).
  • Recyclebare statiegeld bekers als u drinken verkoopt, blik, glas of wegwerpplastic bekers zijn niet toegestaan.
  • indien gewenst een parkeer ontheffing om uw auto in het centrum te parkeren, neem hiervoor op tijd contact met ons op.

Als er een controle wordt gedaan op Koningsdag en uw zaken zijn niet geregeld of op orde dan is dit op uw eigen verantwoordelijkheid.

Mag ik mijn afval achterlaten na het evenement?
Nee het is niet toegestaan om uw afval achter te laten na het evenement. Afval neemt u weer mee en voert u zelf af. Als wij uw afval tegenkomen brengen wij u een naheffing in rekening van € 175,- dit bedrag is btw vrijgesteld.

Vragen over de RABO clubsupport.

Hoe kan ik stemmen op de Oranjevereniging tijdens de RABO club support?
Als u klant bent van de Rabobank en ook lid bent krijgt u van de Rabobank een code toegestuurd waarmee u kunt stemmen op goede doelen in de gemeente Nijkerk.

Ik ben wel klant maar geen lid van de Rabobank, wat moet ik hiervoor doen?
Het is in dit geval verstandig om contact op te nemen met de Rabobank Randmeren. Dat kan via telefoonnummer 088-7226600 u kunt dan gratis lid worden en de Rabobank zal u alsnog een code verzenden om te kunnen stemmen.

Waarom zou ik op de Oranjevereniging stemmen?
Door uw stem op de Oranjevereniging in Nijkerk stelt u ons in staat om alle activiteiten te kunnen en blijven organiseren en financieren. Ook kunnen wij uw bijdrage gebruiken voor extra producten die wij nodig hebben zoals een AED, veiligheidshesjes, een bakfiets om duurzaam om te gaan met het milieu.

Overige vragen.

Waarom zijn er huisregels voor een evenement als Koningsdag?
De openbare weg in de binnenstad is op ons verzoek door de Gemeente aangemerkt als evenemententerrein. Hierdoor kunnen bezoekers met een alcoholhoudend drankje van het terras af lopen het evenemententerrein op. Huisregels zijn o.a. een voorwaarde van de Gemeente zodat bezoekers door de organisatie, beveiliging kunnen worden aangesproken als zij de regels overtreden. Ook kan handhaving en politie optreden.

Ik heb een klacht hoe maak ik deze kenbaar bij de Oranjevereniging?
Klachten moeten schriftelijk uiterlijk 14 dagen na het ontstaan bij de Oranjevereniging zijn ingediend. Het bestuur zal uw klacht in behandeling nemen. Als er vragen zijn zal het bestuur contact met u opnemen voor meer informatie. De uitkomst van de klacht blijft vaak intern, mits het noodzakelijk is om hier in het openbaar voor uit te komen. 
Klachten dienen te worden verstuurd naar: Oranjevereniging Nijkerk, t.a.v. commissie klachten, P.a. Heemskerkplantsoen 9-02, 3861ET Nijkerk of via de contactpagina op deze website. Het gaat hier om een postadres en het is geen fysiek adres.

Waarom moet er betaald worden om in of op de attracties te mogen?
De Oranjevereniging vraagt een kleine bijdrage voor de attracties omdat het aantal donateurs sterkt afneemt en de kosten van het inhuren van de attracties duurder wordt.
Ook worden er elke keer nieuwe vergunningseisen gesteld door de gemeente, deze vergunningseisen drukken enorm op ons budget waardoor wij terecht menen dat er een minimale vergoeding verlangd wordt. Als wij meer donateurs hebben kunnen wij dit beleid opnieuw bekijken, de inkomsten van de muntjes en strippenkaart verkoop dekken niet de volledige kosten maar zorgen wel dat de kosten niet zo hoog zijn. De Gemeente stelt de Oranjevereniging een subsidie ter beschikking maar deze subsidie is niet kostendekkend. Wij houden deze maatregel goed in de gaten om tijdig en passend  aanpassing te doen waar nodig is. Ons uitgangspunt is dat wanneer alle huishoudens in Nijkerk donateur zouden zijn, dan is het mogelijk om attracties voor iedereen vrij toegankelijk te maken. U kunt daar verandering in brengen door nu donateur te worden.

Ik zit in de bijstand/ schuldhulpverlening en heb geen geld voor muntjes of een strippenkaart. Hoe kan mijn kind meedoen?
Wij hebben met de gemeente afgesproken dat mensen in de bijstand/ schuldhulpverlening zich vanaf 2024 kunnen melden bij de betreffende afdeling. Nadat u zich meld kunt u per kind van minimaal 4 jaar één strippenkaart krijgen.

Kan ik zonder polsbandje alcohol halen?
Nee zonder leeftijdcheck en polsbandje kun je bij de horeca geen alcohol halen. Je kunt je leeftijd 18+ bij de beveiliging laten controleren, als je 18+ bent zal de controleur je een polsbandje om doen. Als blijkt dat je het bandje af hebt gedaan en bij iemand anders om doet kunnen wij je polsbandje innemen en je weg sturen van het evenemententerrein.

Mag ik als horeca nog plastic wegwerpbekers gebruiken?
Nee het is niet meer toegestaan vanaf 2024 nog plastic wegwerpbekers te gebruiken. Afdeling handhaving van de Gemeente controleert hierop. Dit geldt ook als u deelneemt aan onze ontheffing artikel 35, er zijn geen uitzonderingen.

Ik ben het niet eens met de plaatsen van de mobiele toiletten. Kunnen deze een andere plek krijgen?
In overleg met de Gemeente hebben de mobiele toiletten deze plek gekregen. Verplaatsen zal niet makkelijk gaan omdat de toiletten zijn ingetekend op de evenementen-tekening. U kunt het beste bellen met de Gemeente via telefoonnummer 14-033 of 033-247 2222.

Wat gebeurt er als ik de mobiele toiletten verplaats?
De mobiele toiletten zijn in overleg met de Gemeente op deze plaats geplaatst. Als u het mobiele toilet op een andere plek plaatst, plaatsen wij deze terug op de plek die is besproken met de Gemeente. Als u het mobiele toilet omgooit en de vloeistof beschadigd de gemeentelijke eigendommen komen de kosten van herstel voor uw rekening.

De mobiele toiletten zijn nog niet opgehaald en ze stinken, wat nu?
Wij vinden dit erg vervelend maar wij hebben hierover afspraken gemaakt met de leverancier van de mobiele toiletten. Wij kunnen er niets aan doen als de planning van de leverancier anders is. Bij klachten kunnen wij deze doorgeven aan de leverancier maar daar houdt het dan ook bij op.

De dranghekken staan er nog, wanneer worden deze opgehaald?
De dranghekken zijn van de Gemeente, deze worden op 26 april in het centrum neergezet en de eerstvolgende werkdag ná Koningsdag weer door de gemeente opgehaald.

Wanneer worden de borden geplaatst waarmee de parkeervakken worden opgeheven?
Uiterlijk 14 dagen van te voren (meestal de dag na boerenmaandag) worden deze borden door de Gemeente geplaatst. Na Koningsdag zal de Gemeente deze weer weghalen. Het te laat plaatsen is op risico van de Gemeente, ziet u in de maand mei nog deze borden  in het centrum? Bel dan de Gemeente via telefoonnummer 14-033 of 033-247 2222.

De versiering van Koningsdag hangt nog in het centrum, wanneer word deze weggehaald?
De versiering voor Koningsdag word 26 april aangebracht. Het is ons uitgangspunt dat deze weg is vóór 4 mei, wij vinden het ongepast om de versiering ten tijde van de dodenherdenking nog zichtbaar te hebben. Ziet u nog versiering? Meld het dan onderaan deze pagina aan ons.

Mag ik met alcohol door het centrum lopen?
Wij vragen geen ontheffing artikel 35 maan, Dit wordt per horeca etablissement geregeld. Hierdoor is het hele centrum “evenemententerrein” en daardoor kunt u met u drankje van het terras aflopen. Wel kan handhaving handhavend optreden bij misstanden of ongewenste situaties.

Mag ik alcohol, drugs of wapens meenemen?
Nee het is niet toegestaan om alcohol, drugs en/ of wapens mee te nemen op het evenemententerrein. Deze worden in beslag genomen door de beveiliging. Ook is het niet toegestaan om in alcohol, drugs en wapens te handelen.

Waar kan ik het beste mijn fiets parkeren op Koningsdag?
De Oranjevereniging gaat een GRATIS fietsenstalling creëren op de parkeerplaats op de Koetsendijk. Deze fietsenstalling zullen wij laten bewaken. De strook voor Verhoog Muziek, Optiek Verkerk, Freewear, Etos en Van de Goot juweliers is een brand doorgang, als daar fietsen geparkeerd staan kunnen er geen hulpdiensten door. Fietsen die op deze route geparkeerd worden zullen wij zo veel als mogelijk naar de fietsenstalling brengen op de Koetsendijk. U kunt natuurlijk uw fiets ook op de Torenstraat of Vrijheidslaan parkeren maar dan is dat niet bewaakt. (parkeren op welke manier dan ook of als wij uw fiets verplaatsen is voor eigen risico)

Is de 4 mei commissie onderdeel van de Oranjevereniging?
Ja de 4 mei commissie of commissie herdenkingen en plechtigheden is sinds 1976 onderdeel van de Oranjevereniging. Deze commissie is een subcommissie die de dodenherdenking voor zijn rekening neemt.

Foto’s en tekstmateriaal op de website, kan ik deze gebruiken?
Op de website van de Oranjevereniging gebruiken wij o.a. foto’s van het Koninklijk Huis. Deze foto’s worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden maar slechts informatief/ educatie. Wij proberen met licentiehouders/ licentiegevers een overeenkomst te sluiten voor het gratis gebruiken/ dupliceren van foto’s en tekstmateriaal. Wij vermelden wel sinds 2023 bij de foto bij wie het licentierecht ligt bijvoorbeeld (© Koninklijk Huis). Omdat wij geen commerciële doeleinden hebben hopen wij dat licentiehouders ons vrijwaren van kosten door middel van sponsoring. Wij zullen trachten te achterhalen bij wie het licentierecht ligt, als wij de licentiehouder hebben gevonden zullen wij een licentieovereenkomst sturen met de vraag om beeld en of tekst materiaal vrij te mogen gebruiken.

Vragen over de steun je club actie.

Hoe bestel ik producten?
Op onze homepage staat een link naar de bestel pagina. Je kunt ook hier naar de bestelpagina gaan.

Ik heb een allergie kan ik dan ook bestellen?
Wij zijn alleen een tussenpartij en zijn niet op de hoogte van de betreffende allergenen,
De bakker plaats op de bestelpagina per product de allergenen, klik het product aan en zie welke allergenen er van toepassing zijn. Als er geen allergenen worden vermeld adviseren wij u om niet te bestellen, tenzij u zelf zeker bent om iets te bestellen wat veilig is voor consumptie.

Hoe betaal ik mijn bestelling en hoe krijg ik deze thuis?
Als u online besteld betaalt u direct met iDEAL aan de bakker, na uw betaling ontvangen wij uw bestelling. Via onze social media kanalen informeren wij u hoe u uw bestelling ontvangt.

Kan ik mijn bestelling na betaling annuleren?
Nee het is niet mogelijk om uw bestelling na betaling te annuleren. de producten worden vers gemaakt of ingekocht na het plaatsen.

Ik heb een klacht over mijn bestelling, waar moet ik klagen?
Een klacht kun je hier melden bij de bakker. Geef duidelijk aan wat de klacht is, zo kan de bakker gericht een oplossing zoeken.

Hoe steun ik met mijn bestelling de Oranjevereniging?
Van elke bestelling die geplaatst wordt, ontvangen wij 25% van de bestelwaarde. Op deze manier kunnen wij weer iets extra’s doen bij andere activiteiten. 

 

Staat je vraag er niet bij? Stuur je vraag dan naar ons toe! Wij proberen je vraag binnen 24 uur te beantwoorden.